Fotowoltaika – słów kilka o umowie dzierżawy gruntu

Ostatnimi czasy popularne zrobiły się panele fotowoltaiczne, czyli inaczej mówiąc panele słoneczne, które montowane są na dachach domów czy też budynkach firm, biurowców itp. Połączenie ekologii z ekonomią, produkcja prądu na własnym podwórku bądź też widmo zarobku przez właściciela gruntu na wydzierżawieniu ziemi pod farmę fotowoltaiczną zyskuje coraz to większe grono zainteresowanych.

Z punktu widzenia właściciela takiej nieruchomości istotne jednak będzie rzetelne podejście do zagadnienia i przygotowanie właściwej umowy o dzierżawę, gdyż wiązać ona będzie przez długie lata. Oczywistym jest, że większość inwestorów poszukujących gruntów pod dzierżawę na potrzeby tzw. farmy fotowoltaicznej dysponuje zapleczem prawnym i przygotuje dla Ciebie gotową umowę, ale warto rozważyć czy jej postanowienia w rzeczywistości zabezpieczają i Twoje interesy.

Na co zwrócić uwagę analizując umowę dzierżawy gruntu przeznaczonego na budowę instalacji fotowoltaicznej? Oto kilka wybranych zagadnień:

• umowa zawierana jest zwykle na 29 lat, co oznacza, że prawdopodobnie wykonywać ją będą również Twoi następcy prawni (dzieci, wnuki) – zabezpieczasz więc nie tylko swoje interesy, ale również dbasz o nich
  • umowa może obejmować całą Twoją nieruchomość bądź wydzieloną jej część, a na pozostałej Ty będziesz mógł gospodarować tak jak dotychczas – kwestia przygotowania odpowiedniego zapisu ograniczającego przedmiot dzierżawy
  • umowy przygotowywane przez inwestorów najczęściej wyłączają prawo zastawu na instalacjach wybudowanych na gruncie przez inwestora tak, by uniemożliwić skuteczne dochodzenie przeterminowanych należności czynszowych przez właściciela gruntu za pomocą mechanizmu prawnego przewidzianego przez art. 670 § 1 kodeksu cywilnego – zwróć uwagę, by Twoja umowa nie zawierała klauzuli wyłączającej stosowanie ww. przepisu
  • dokładnie przeczytaj jakie są Twoje prawa i obowiązki wynikające z umowy, jakich udzielasz pełnomocnictw inwestorowi i na jaki okres
  • pamiętaj, że umowa ma zabezpieczać obie strony, a nie tylko inwestora – masz wątpliwości co do treści umowy, skonsultuj ją z prawnikiem – umowę zawierasz na wiele lat, a konsultacja prawna może uchronić Cię od negatywnych konsekwencji podpisania jednostronnej umowy

Potrzebujesz porady prawnej w zakresie gotowej już umowy bądź pomocy w przygotowaniu wzoru? Prawnicy z naszej kancelarii służą pomocą zarówno inwestorom jak i właścicielom gruntów, zapraszamy do kontaktu.